Hoofdstuk 0: Vóórdat je gaat programmeren
Programmeren met een computer kan best ingewikkeld zijn. Om te doorgronden waar programmeren om draait, wat er aan de basis ligt, raden wij aan om eerst één maal unplugged te gaan programmeren: zonder computer.
Download het volledige lesvoorbereidingsformulier:
Hoofdstuk 3: Een doolhof spel maken
Leerlingen maken een spel waarbij ze door een doolhof lopen. Coördinaten komen uitgebreid aan bod. Ook snap je hoe een sprite vloeiende loopbewegingen maakt. Decompositie (het opdelen van een probleem in kleinere deel probleempjes) uit de leerlijn komt aan bod.
Download het volledige lesvoorbereidingsformulier:
Hoofdstuk 4: Creativiteit.... tekenen maar!
Leerlingen leren tekeningen te maken en patronen. Er zullen mooie gekleurde bloemen en patronen verschijnen! Het computerprogramma vraagt de gebruiker om input te geven, waardoor deze eigenaar wordt van het getekende resultaat!
Download het volledige lesvoorbereidingsformulier:
Hoofdstuk 6: Pong spel
Leerlingen maken het klassieke jaren '80 Pong spel, maar dan moderner ;-) Je houdt een bal hoog middels een trampoline. Naarmate de tijd vordert wordt de snelheid van de bal steeds hoger. Ook wordt er geleerd over de wiskundige onderwerpen: graden, hoeken en modulo.
Download het volledige lesvoorbereidingsformulier: