Hoofdstuk 0: Vóórdat je gaat programmeren

 

Programmeren met een computer kan best ingewikkeld zijn. Om te doorgronden waar programmeren om draait, wat er aan de basis ligt, raden wij aan om eerst één maal unplugged te gaan programmeren: zonder computer.

 

Download het volledige lesvoorbereidingsformulier:

Download
Hfst 0.pdf
Adobe Acrobat document 112.6 KB


Hoofdstuk 1: Hoe gebruik je dit boek?

 

Uitleg: wat is programmeren, waarom is het belangrijk? Verder wordt beschreven hoe je een account aanmaakt, hoe je een geschikte en veilige inlognaam+ password bedenkt.

 

Download het volledige lesvoorbereidingsformulier:

Download
Hfst 1.pdf
Adobe Acrobat document 133.4 KB


Hoofdstuk 2: De klonen vallen aan

 

Leerlingen maken een spel waarbij ruimtewezens moeten worden ontweken. De als-dan lus, herhaal lus en algoritmes komen uitgebreid aan bod. Verwijzingen naar de leerlijn staan in de lesbrief.

 

Download het volledige lesvoorbereidingsformulier:

Download
Hfst 2.pdf
Adobe Acrobat document 224.3 KB


Hoofdstuk 3: Een doolhof spel maken

 

Leerlingen maken een spel waarbij ze door een doolhof lopen. Coördinaten komen uitgebreid aan bod. Ook snap je hoe een sprite vloeiende loopbewegingen maakt. Decompositie (het opdelen van een probleem in kleinere deel probleempjes) uit de leerlijn komt aan bod.

 

Download het volledige lesvoorbereidingsformulier:

Download
Hfst 3.pdf
Adobe Acrobat document 216.0 KB


Hoofdstuk 4: Creativiteit.... tekenen maar!

 

Leerlingen leren tekeningen te maken en patronen. Er zullen mooie gekleurde bloemen en patronen verschijnen! Het computerprogramma vraagt de gebruiker om input te geven, waardoor deze eigenaar wordt van het getekende resultaat!

 

Download het volledige lesvoorbereidingsformulier:

Download
Hfst 4.pdf
Adobe Acrobat document 143.2 KB


Hoofdstuk 5: Tafels oefenen

 

Leerlingen maken een spel waarbij de tafels worden geoefend. Een echte win-win situatie dus! Leerlingen leren wat variabelen zijn en hoe je geluid of muziek toevoegt in je programma. 

 

Download het volledige lesvoorbereidingsformulier:

Download
Hfst 5.pdf
Adobe Acrobat document 280.1 KB


Hoofdstuk 6: Pong spel

 

Leerlingen maken het klassieke jaren '80 Pong spel, maar dan moderner ;-) Je houdt een bal hoog middels een trampoline. Naarmate de tijd vordert wordt de snelheid van de bal steeds hoger. Ook wordt er geleerd over de wiskundige onderwerpen: graden, hoeken en modulo.  

 

Download het volledige lesvoorbereidingsformulier:

Download
Hfst 6.pdf
Adobe Acrobat document 223.3 KB


Hoofdstuk 7: Shark invaders

 

Leerlingen maken een spel waarbij haaien met hartjes moeten worden bestookt. Onder andere leren leerlingen klonen te maken en 'zend signaal'. Verder komen veel onderwerpen uit voorgaande hoofdstukken aan bod. 

 

Download het volledige lesvoorbereidingsformulier:

Download
Hfst 7.pdf
Adobe Acrobat document 162.6 KB

21st Century skills

POprogrammeren richt zich op het aanbieden van programmeren in het basisonderwijs. Wil je als school aan de slag met programmeren, maar weet je niet hoe? POprogrammeren  kan helpen met verschillende aspecten. Zo kunnen we je als school helpen bij de oriëntatie- en opstart fase. Ook verzorgen we een basis cursus programmeren voor leerlingen. Daarnaast verzorgen we een leerkracht-gerichte programmeer cursus: train de trainer. 

Programmeren is een 'hot' onderwerp in het PO, terwijl het lastig is om de bomen door het bos te zien. Wij bieden hulp. 

POprogrammeren, Amsterdam

info@POprogrammeren.nl

kvk: 70413266