Zelf aan de slag

 

 

Hoofdstuk 1 geeft een korte inleiding op programmeren. Je krijgt een eerste indruk over hoe Scratch werkt. Schermen en knoppen worden kort toegelicht. Ook wordt je verteld hoe je een account aanmaakt en hoe je een veilige inlognaam en wachtwoord creëert.

De programmeertaal Scratch wordt onderhouden door de gerenommeerde MIT universiteit uit Amerika. De aanmeldprocedure om een Scratch account aan te maken kan door updates iets afwijken van het boek. Aanmelden via scratch.mit.edu is ondanks dat eenvoudig en eenduidig.

Download
Hoofdstuk 1: Hoe gebruik je dit boek
h1.pdf
Adobe Acrobat document 2.4 MB

 

 

In hoofdstuk 2 leer je onder andere hoe je met de cursortoetsen een sprite, een poppetje in Scratch, bestuurt. Het geeft leerlingen veelal een gevoel van overwinning: ík kan het bewegen van een sprite programmeren, er zelf voor zorgen dat een sprite beweegt op het scherm! 

De eerste herhaal-loops en als-dan statements komen al aan bod. Het hoofdstuk eindigt met een verdiepende paragraaf: voor leerlingen die reeds bekend zijn met Scratch.

Download
Hoofdstuk 2: De klonen vallen aan
h2.pdf
Adobe Acrobat document 2.1 MB

21st Century skills

POprogrammeren richt zich op het aanbieden van programmeren in het basisonderwijs. Wil je als school aan de slag met programmeren, maar weet je niet hoe? POprogrammeren  kan helpen met verschillende aspecten. Zo kunnen we je als school helpen bij de oriëntatie- en opstart fase. Ook verzorgen we een basis cursus programmeren voor leerlingen. Daarnaast verzorgen we een leerkracht-gerichte programmeer cursus: train de trainer. 

Programmeren is een 'hot' onderwerp in het PO, terwijl het lastig is om de bomen door het bos te zien. Wij bieden hulp. 

POprogrammeren, Amsterdam

info@POprogrammeren.nl